Argelaguer Vall del Llierca

Garrotxa: Argelaguer – Tortellà – Montagut i Oix – Sales de Llierca – Sant Jaume de Llierca – Fundat l´any 2005

Centenari de Transports Elèctrics Interurbans S.A. (TEISA) 1920-2020

Posted by lejarza en 1 marzo, 2020


Centenari de Transports Elèctrics Interurbans S.A. (TEISA) 1920-2020

El 13 de març de 1920, cinc empresaris banyolins van constituir en una notaria de Girona la societat “Transportes Eléctricos Interurbanos SA” (TEISA).

L´empresa, amb un capital social de 230.000 pessetes, disposava dels drets de transport de viatgers de Banyoles a Olot per Argelaguer, Girona i Figueres, i va adquirir dos òmnibus moguts per electricitat de les marques Berliet, francesa, i Walker, britànica. Ben aviat, però, van ser substituïts per automòbils Hispano Suiza amb motor d´explosió.

Al llarg dels anys vint, la companyia es va expandir en fer-se càrrec de diverses línies de transport de viatgers per concessió administrativa: el 15 de Juliol de 1922 Girona-Olot (Document Annex de Jefatura de Obras Públicas de la provincia de Gerona) i l´any 1926 Banyoles-Olot per Mieres i Besalú-Figueres i Olot-Figueres el 1928.

L´any 1929, l´olotí Domènec Planas –successor de les diligències de Pere Màrtir Rossell– li va traspassar el servei d´òmnibus de les línies Olot-Sant Joan de les Abadesses i Olot-Ripoll, a més de la concessió del correu d´aquesta darrera línia.

Jefatura de Obras Públicas. Registro núm. 3.700 – 15 de Julio de 1922.

Carreteras. Automóviles.

El Sr. Gobernador civil con esta fecha ha resuelto autorizar a la Compañía “Transportes Eléctricos Interurbanos, S. A.” para establecer un servicio público de automóviles para transporte de pasajeros y equipajes entre Bañólas y Olot, por las carreteras de Gerona a Olot y paradas en Serinyá, Besalú, Argelaguer, S. Jaime de Llierca y Castellfollit de la Roca, dedicando a este servicio los automóviles marca “Hispano Suiza”, registrados en este Gobierno civil con los números 497 y 520, con sujeción a las condiciones que previene el vigente Reglamento para la circulación de vehículos con motor mecánico por las vías públicas de España de 23 de Julio de 1918, y a los cuadros de horario y tarifas aprobados al efecto, los cuales deberán estar expuestos en las Administraciones de los citados puntos de parada.

Lo que de orden del Sr. Gobernador se publica en este periódico oficial, para conocimiento de las Alcaldías de los términos afectados por el Servicio de que se trata y demás autoridades encargadas de la vigilancia del cumplimiento de las vigentes disposiciones sobre el particular.

Gerona, 15 de Julio de 1922. El Jefe de la Sección, José Casamor.”

Document a: Butlletí Oficial de la Província de Girona, 22_07_1922, núm. 87

Argelaguer - Centenari de Transports Elèctrics Interurbans S.A. (TEISA) 1920-2020

Argelaguer – Centenari de Transports Elèctrics Interurbans S.A. (TEISA) 1920-2020

 

Una respuesta to “Centenari de Transports Elèctrics Interurbans S.A. (TEISA) 1920-2020”

  1. lejarza said

    Economia BANYOLES – 9 març 2020

    La Teisa arriba al centenari

    La companyia la van crear el març de 1920 cinc emprenedors banyolins Els primers autocars tenien un motor alimentat amb bateries elèctriques

    Ramon Estéban – BANYOLES

    El pròxim divendres, 13 de març, farà cent anys justos de la fundació de la Teisa. La popular companyia de transport de viatgers ha preparat un programa d’actes commemoratius que s’iniciaran divendres a l’Auditori de Girona amb un sopar i l’estrena d’una peça teatral.

    Enmig de la Banyoles de 1920, que s’estenia no gaire més enllà de la plaça dels Turers i la fàbrica de les Saques, uns emprenedors van veure clar que el temps de carregar viatgers en tartanes s’havia acabat. Curiosament, l’alternativa en què van pensar van ser vehicles de motor empesos amb unes bateries que carregaven amb l’energia elèctrica generada als salts d’aigua de la ciutat (el món dona moltes voltes), d’aquí que el nom que van posar a la seva empresa fos Transportes Eléctricos Interurbanos S.A. Aquells pioners van ser els germans Lluís i Joaquim Coromina, Martirià Butinyà, Jaume Juandó i Esteve Costa, alguns dels quals havien estat socis d’una altra companyia de transports banyolina, la Sarquella i Cia.

    Primers quilòmetres

    Teisa va començar a rodar amb dos autocars Walker –coneguts també com “babeques” perquè el frontal recordava la cara d’una òliba– que anaven i tornaven de Girona. En ampliar la flota, però, els motors de combustió de gasoil es van anar imposant. En aquella primera dècada, Teisa va anar incorporant línies: cap a Olot i Figueres des de Banyoles; de Vallfogona a Ripoll, d’Olot a Vic… L’esclat de la guerra va interrompre aquella evolució, ja que, com tantes altres, l’empresa va ser col·lectivitzada. En la postguerra, ja amb la propietat recuperada, el context de pobresa generalitzada va complicar la continuïtat de Teisa, però va resistir.

    L’expansió

    A partir de la dècada de 1960 el panorama devia ser més favorable perquè és el moment de l’expansió, amb l’adquisició de Transports Berga (que cobria la línia Girona-Salt) i l’empresa Guerrero (de Besalú a Barcelona per Santa Coloma de Farners). A més, en tancar-se les línies ferroviàries d’Olot a Girona i de Sant Feliu de Guíxols a Girona, Teisa va aconseguir les respectives concessions per carretera. El 1992 va absorbir la popular companyia dels autos Güell de Camprodon.

    En l’actualitat

    Ara Teisa és un grup que té companyies i participa en set UTE. Hi treballen uns 300 empleats i disposa d’una flota de 200 autobusos i autocars amb els quals es cobreixen rutes entre ciutats, però també serveis urbans, com a Girona. De línies regulars o a demanda, en gestiona 60 i, segons les xifres de la mateixa empresa, anualment transporta 5,5 milions de viatgers. A banda, fa cent rutes escolars amb 3.000 nenes i nenes que les fan servir diàriament. L’última facturació anual publicada és de 24 milions d’euros, dels quals el 70% han estat generats per les línies regulars.

    Des de l’any passat, Teisa té a la seva flota autobusos híbrids, que operen a l’àrea metropolitana de Girona. Al febrer van estrenar un híbrid endollable a les línies entre Girona i Salt i la que fa la ruta entre el centre de la capital i Vila-roja, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis. Aquests vehicles són més cars que els de combustió, però permeten al voltant d’un 35% d’estalvi en la factura de combustible i, alhora, rebaixar en prop de 20 tones la quantitat de CO2 emesa, diu l’empresa. Un altre avantatge –hi afegeixen– és una considerable reducció del soroll.

    El BR Salt-Girona

    A curt i mitjà termini, Teisa té previst posar en marxa dos projectes amb la Generalitat, explica el director gerent de la companyia, Àlex Gilabert.

    Es tracta, d’una banda, d’un bus ràpid (BR) entre Salt i Girona, consistent en un vehicle que circularia per un carril preferent (un carril bus) per garantir prou rapidesa per ser competitiu en relació amb els altres mitjans de transport. En aquests moments s’està fent l’estudi del recorregut i del tipus d’autobusos que s’utilitzarien, ja que haurien de ser de gran capacitat.

    D’altra banda, es treballa en la preparació d’una connexió entre municipis gironins i de la Catalunya del Nord situats a prop de la frontera estatal.

    A més, està previst estudiar la possibilitat de crear una línia regular entre la Garrotxa i l’estació del tren de Torelló.

    https://www.elpuntavui.cat/economia/article/18-economia/1753221-la-teisa-arriba-al-centenari.html

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: