Argelaguer Vall del Llierca

Garrotxa: Argelaguer – Tortellà – Montagut i Oix – Sales de Llierca – Sant Jaume de Llierca – Fundat l´any 2005

Acord supramunicipal d´alcaldes per la variant de Les Preses, Olot i Vall d’en Bas

Posted by lejarza en 2 mayo, 2016


Acord supramunicipal d´alcaldes per la variant de Les Preses, Olot i Vall d’en Bas

Info: ACN

El projecte de la variant de Les Preses és una obra molt reclamada al territori que ha de permetre connectar amb el túnel de Bracons, donar continuïtat a la C-37 que uneix la Garrotxa amb Osona i completar així l’eix Vic-Olot-Figueres però també fins a Girona a través de la C-66. Aquest dilluns s’ha aconseguit fer un pas endavant després d’anys d’estar encallada. Els alcaldes de tres municipis afectats –Les Preses, Olot i La Vall d’en Bas- han presentat un document amb un “acord de mínims” que ha de permetre avançar en la decisió del traçat.

Entre els requisits que han consensuat els tres municipis, destaca que el projecte es tracti com a una sola obra que englobi també la futura variant d’Olot per tal que coincideixin en la seva finalització i posada en servei. També demanen a la Generalitat que la variant preservi els valors ambientals, paisatgístics, naturals i agraris del territori per on haurà de creuar, entenent que el seu punt d’inici serà l’actual rotonda entre les carreteres C-37 i C-63, i que sigui una secció d’un sol carril de circulació de cada sentit.

A més a més, volen que es mantinguin les actuals restriccions de trànsit de pas de camions que ja hi ha al túnel de Bracons –on no poden circular els vehicles de més de 7.500 quilos- i que l’actual rotonda del polígon de la Serra mantingui les dimensions actuals i que no s’ampliï com s’havia plantejat en algun moment. “Han de ser variants, no pas competir amb l’Eix Transversal ni amb l’N-II”, ha subratllat l’alcalde d’Olot, Josep Maria Corominas, que ha defensat la necessitat d’aquestes restriccions de trànsit.

L’encarregat de donar a conèixer el document consensuat ha estat l’alcalde de La Vall d’en Bas, Lluís Amat, que ha posat èmfasi en la necessitat de “seguir treballant” per acabar amb un traçat consensuat.

Per la seva banda, l’alcalde de Les Preses, Pere Vila, ha destacat la importància que les dues variants es posin en marxa al mateix temps perquè si la d’Olot s’obrís primer, els “problemes de cues, demores i perillositat” que ja hi ha actualment a aquest municipi serien “molt pitjors”.

Aquest document compta amb el suport del Consell d’Alcaldes de la Garrotxa que també reclama “màxima prioritat” d’una obra que consideren urgent per poder acabar amb els problemes de trànsit que hi ha a les travesseres de la Vall d’en Bas i Les Preses fins al centre d’Olot des que es va posar en servei el túnel de Bracons l’any 2009, i al mateix temps, millorar a nivell de connectivitat i seguretat.

Volen que Foment respongui les al·legacions de la variant estatal

La tercera peça relacionada és la variant estatal, també pendent d’execució, que ha de connectar la variant d’Olot amb l’N-260 a la Vall de Bianya. Aquest tram ha estat motiu de polèmica per diferents endarreriments. Finalment, l’Estat es va comprometre a assumir aquesta obra sense posar sobre la taula un calendari. El desembre del 2014, el BOE publicava l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del “Nou traçat de la carretera N-260: Olot-enllaç amb la carretera C-38”. El Consell Comarcal de la Garrotxa, l’Ajuntament de la Vall de Bianya i el d’Olot van consensuar unes al·legacions que a dia d’avui encara no han obtingut resposta. L’alcalde d’Olot, Josep Maria Corominas, ha reclamat poder saber en “quin punt s’està” ja que consideren que han tingut suficientment temps per respondre les al·legacions.

Un sol projecte que inclou el desdoblament de la C-66 i un finançament per fases

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha volgut deixar clar que el Govern concep les dues variants com a un “tot” on s’inclou també el tram pendent de desdoblar de la C-66 fins a Girona –concretament el tram que va de Besalú fins a l’entrada de Cornellà del Terri-. El conseller de Territori, Josep Rull, ja va expressar aquesta visió de conjunt en una visita que va fer fa dues setmanes a Olot.

Segons Font, s’ha de concebre com a un sol projecte tot i que són conscients que a nivell de finançament caldrà fer-ho per fases. “L’itinerari no es pot concebre amb una visió segregada; si fem la variant d’Olot i no tenim fet fins a Bracons, estarem estrangulant La Vall d’en Bas i Les Preses, és evident; i si acabem a Olot i no sabem què passarà amb la variant de Banyoles o entre Serinyà i Besalú, doncs tampoc tindrem l’itinerari complet”, ha assenyalat.

En la seva intervenció, Font ha reconegut que aquesta és una “obra complexa”, que requereix una feina “de cirurgià” per preservar el màxim els valors paisatgístics i ambientals de la zona. Però també ha recordat que és una obra estratègica pel territori que millorarà la comunicació entre Osona, la Garrotxa, Girona, l’Empordà i França. Finalment, ha emplaçat els ajuntaments a treballar conjuntament amb els tècnics per ser capaços de consensuar un traçat i tenir una proposta a finals d’any.

Els alcaldes no s’han pronunciat sobre aquest termini però sí que han expressat la necessitat de desencallar l’obra de forma definitiva. “Volem deixar de parlar de papers per poder preocupar-nos del finançament”, ha dit l’alcalde d’Olot, Josep Maria Corominas.

Argelaguer N260

N260 carretera

Anuncios

6 comentarios to “Acord supramunicipal d´alcaldes per la variant de Les Preses, Olot i Vall d’en Bas”

  1. lejarza said

    La variant de les Preses serà una infraestructura de «cirurgia de territori»

    Una calçada d’1+1 haurà de connectar amb el 2+2 de la variant d’Olot, haurà de passar per sobre els aqüífers i no afectar el paisatge

    03.05.2016

    LES PRESES | XAVIER VALERI

    Una calçada 1+1, que la infraestructura sigui treballada com una sola peça amb la variant d’Olot, mantenir la rotonda del polígon de la Serra com és ara, mantenir les restriccions al trànsit pesat de Bracons a la variant, un final simultani de l’obra amb la variant d’Olot i la preservació del medi ambient, el paisatge i els valors agrícoles són les condicions que va enumerar, ahir, Lluís Amat (alcalde de la Vall d’en Bas per la Vall Plural-ERC).
    Els requisits que han fet possible el pacte d’alcaldes que ha de culminar amb la presentació exacta del traçat per al desembre, van ser qualificats de «cirurgia d’infraestructures» per Ricard Font (secretari d’Infraestructures i Mobilitat).

    La novetat més important de la via, coneguda com a variant de les Preses, és que serà d’un carril per banda, mentre que la variant d’Olot serà 2+2 i així – amb dos carrilss per banda- segons les previsions de Territori Sostenibilitat, la variant d’Olot continuarà cap a Besalú, Banyoles, Figueres i Girona. «Cap a l’Eix del Mediterrani», va concretar Ricard Font (secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat).

    Font i Amat van fer els aclariments en l’acte de presentació de l’acord establert entre els alcaldes d’Olot, la Vall d’en Bas i les Preses referent a la nova carretera d’unió entre la sortida de la C-37 túnel de Bracons i la variant d’Olot. A l’acte hi van ser presents Josep Maria Corominas (alcalde d’Olot per CiU), Lluís Amat (alcalde de la Vall d’en Bas per La Vall Plural-ERC), Pere Vila (alcalde de les Preses per CiU), Xavier Flores (director general d’Infraestructures i Mobilitat) i Ricard Font (secretari d’Infraestructures i Mobilitat).

    Font va explicar que «s’han respectar els valors presentats pels alcaldes i, en conseqüència, la nostra feina de cirurgia és fer una carretera que connecti la Garrotxa amb el corredor Mediterrani». Donar forma a la variant, segons Font, té un altre problema que encara fa més complicada la cirurgia dels enginyers.

    «La plana que ha de travessar la carretera està sobre l’aqüífer del Fluvià i quan plou fort s’inunda. Crearem -va avançar- una comissió de tècnics dels ajuntaments i la Generalitat per tractar la inundabilitat».

    Font va considerar que les carreteres que faran possible evitar el trànsit de pas per Olot són una necessitat pel creixement econòmic de la Garrotxa i d’Osona. «El clúster agroalimentari de la Garrotxa i d’Osona – va dir- necessita un tub de connexió amb la Catalunya del Nord. És a dir , un tub per fer arribar producte fresc al sud de França.

    Abans, l’acte havia començat amb una intervenció de Pere Vila (alcalde de les Preses per CiU). «Les Preses ha demanat que la finalització de les variants d’Olot i de les Preses sigui simultània».

    Després, l’alcalde d’Olot, Josep Maria Corominas (CiU), va remarcar la necessitat d’acabar amb les cues als Túnels de Bracons. En tant que exemple de la necessitat de les variants. Ha dit: «Que la gent t’hagi d’explicar que hi estan més temps de travessar Olot que per arribar a Vic…». Va valorar que l’entesa acaba el final de l’època dels tràmits de la variant i comença la de la cerca de recursos.

  2. lejarza said

    Olot en Comú aposta per altres solucions al macro projecte de la variant d’Olot

    Res justifica una obra d’aquestes característiques dins un Parc Natural

    Olot en Comú: Ja és moment que deixem enrere les infraestructures sobredimensionades que tants perjudicis econòmics, ambientals i socials ens han causat i apostar per un nou model.

    Des d’OLOT EN COMÚ demanem a l’ajuntament d’Olot i la Generalitat de Catalunya una variant del segle XXI i no un model d’infraestructures que s’ha demostrat fallit i que ens ha dut a un endeutament innecessari com a país. Per això demanem que es replantegi la dimensió que actualment té el projecte per fer-ho més respectuós amb el territori, amb el medi ambient, amb els sòls agrícoles i amb les persones que hi viuen. Creiem que això generarà un abaratiment del cost i aquesta obra podrà ser una realitat abans i sense hipotecar el paisatge i la terra.

    Demanem que es revisi el concepte antiquat d’autovia, innecessari tant per les dades actuals de trànsit (menys de 8.000 vehicles dia, una autovia es justifica a partir de 15.000 vehicles dia). Blindant la restricció de pas de camions per l’eix Vic-Olot com està actualment , seria suficient per pacificar el trànsit pesant de la zona.
    Si s’aplica el Pla de Mobilitat de la ciutat d’Olot, la intensitat de vehicles disminuirà dins la ciutat i en el vial de Sant Jordi. La Comissió Europea es proposa reduir en un 20% els vehicles privats en la carretera i apostar pel transport col-lectiu, les bicicletes i el anar a peu.

    Tècnicament res justifica una obra d’aquestes característiques que segons que segons els estudis d’impacte ambiental causarà un dany sever al paisatge i el patrimoni natural de la zona. És temps d’apostar per un altre tipus d’obres i més dins un Parc Natural.

    A més, un cop analitzada la declaració d’impacte ambiental, creiem que aquesta es va realitzar de manera improcedent saltant-se les directives europees i la legislació catalana obviant que s’havia de fer una declaració d’impacte ambiental ordinària.

    Per aquestes raons demanem a l’ajuntament d’Olot i la Generalitat de Catalunya:
    ◦Encetar de manera transparent el debat sobre la variant d’Olot
    ◦Crear una comissió participada per diferents actors per tal que realitzin una mediació ambiental sobre la variant d’Olot.

  3. juan said

    Salvem les Valls reclama que hi hagi un debat plural, democràtic i transparent entorn de la futura variant de Les Preses, una infraestructura molt reclamada a la Garrotxa que ha d’enllaçar amb la futura variant d’Olot. A dia d’avui encara no té un traçat definitiu a l’espera que els municipis afectats i la Generalitat consensuïn una proposta a finals d’any. Mentrestant, la coordinadora que compta amb més de cent socis i entitats, la majoria ecologistes, reclama que durant aquest procés es tingui en compte la mobilitat sostenible i la dimensió de les dues noves vies en funció de les necessitats del territori. Aposten perquè es “resolgui i pacifiqui” el trànsit comarcal i que en cap cas es converteixin en una nova autovia per al trànsit de llarg recorregut. També alerten que la futura variant d’Olot “repeteix” l’esquema de l’eix Vic-Olot on la tramitació per trams va “diluir” l’oposició i el debat sobre la seva funcionalitat.

    En un comunicat, Salvem les Valls reivindica un debat sobre la futura variant de Les Preses i també de la d’Olot que tingui en compte els “autèntics valors” de la cultura de la sostenibilitat proclamada des de les institucions, com seria una política de pacificació del trànsit al conjunt de la comarca; dret a la qualitat de l’aire, transport col·lectiu adequat i accessible així com el respecte i la priorització de la conservació dels valors naturals, agraris i paisatgístics per damunt de les infraestructures.

    El debat també ha de ser, diuen, “democràtic i transparent”, on s’incloguin tots els actors socials, científics i institucions de la comarca per evitar “enfrontar a barris i pobles de la Garrotxa com ha vingut succeint fins ara”, afirmen en el document.

    En relació a la variant d’Olot, que ja té el projecte fet i els estudis d’impacte aprovats a l’espera de disponibilitat pressupostària per iniciar les obres, la coordinadora alerta que està “repetint” l’esquema de l’eix Vic-Olot on la tramitació per trams va “diluir” l’oposició i el debat sobre la seva funcionalitat. Segons diuen, ha estat costum de successius governs el “constant trossejament dels projectes viaris” amb la idea de “diluir l’oposició i amagar les intencions globals que pot tenir una infraestructura manllevant el debat i la participació democràtica de la gent del territori, al marge dels beneficis per a les constructores”. És per això que volen que es debati en la seva globalitat, juntament amb la variant de Les Preses, per poder decidir sobre el model de via que es vol executar.

  4. lejarza said

    Els pressupostos de la Generalitat no inclouen cap partida per la variant d’Olot

    Josep Maria Corominas confia que el Govern hi posarà els diners quan sigui possible i demana als olotins que votin a la consulta perquè es vegi que és una obra urgent

    L’alcalde d’Olot, Josep Maria Corominas, ha reconegut aquest dimecres sentir-se “decepcionat” perquè els pressupostos de la Generalitat del 2016 que es van donar a conèixer ahir no inclouen cap partida per la futura variant, una obra molt reclamada al territori que ja té el projecte constructiu acabat. “M’hauria agradat que hi hagués hagut una partida important o simbòlica però confiem que el Govern hi posarà els diners quan sigui possible”, ha afirmat. També ha dit que la ciutat ja ha rebut inversions importants en els últims anys que han fet possible projectes com l’hospital inaugurat fa més d’un any i que no estan “desanimats”. Per altra banda, ha recordat que la consulta que començarà la setmana vinent i on s’inclou una pregunta sobre la variant és una bona oportunitat perquè els ciutadans expressin que aquesta és una obra prioritària i que els permetrà tenir més força per seguir exigint aquesta inversió, no només al Govern, sinó també a Madrid.

    L’alcalde ha fet aquesta valoració l’endemà que la Generalitat presentés els pressupostos per al 2016. Les comarques gironines rebran un total de 52,2 milions d’euros, un 3,7% més que l’any passat. La Garrotxa és una de les comarques de la demarcació on s’hi destinaran menys diners amb 1,9 milions d’euros. Bona part de la inversió -1,2 milions d’euros- aniran destinats a la rehabilitació del pont de la C-66 sobre el riu Fluvià al terme municipal de Besalú, uns treballs que ja estan en marxa.

    La variant d’Olot és una obra molt reivindicada a la Garrotxa perquè ha de permetre descongestionar el trànsit que passa pel centre de la ciutat –uns 40.000 vehicles diaris- i millorar la connexió de la comarca amb Osona, l’Alt Empordà i el Ripollès. El projecte constructiu ja està acabat. El Govern ha reiterat a través dels diferents consellers de Territori i Sostenibilitat que aquesta és una obra prioritària però que la seva construcció dependrà de la disponibilitat pressupostària. Els comptes del 2016 no inclouen cap partida per a aquesta obra malgrat la insistència de l’Ajuntament que ho reclama de forma urgent.

    Aquesta és una obra complexa perquè està lligada a una altra variant, la que es coneix com la de Les Preses, que encara no té un traçat consensuat pels municipis i que ha d’enllaçar amb el túnel de Bracons. L’altra peça relacionada és el tram estatal que ha de connectar aquesta nova via amb l’N-260 a la Vall de Bianya. Aquest tram ha estat motiu de polèmica per diferents endarreriments. Finalment, l’Estat es va comprometre a assumir aquesta obra sense posar sobre la taula un calendari. El desembre del 2014, el BOE publicava l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del “Nou traçat de la carretera N-260: Olot-enllaç amb la carretera C-38”. El Consell Comarcal de la Garrotxa, l’Ajuntament de la Vall de Bianya i el d’Olot van consensuar unes al·legacions que a dia d’avui encara no han obtingut resposta.

    En l’última visita del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, a Olot a principis de maig va subratllar que la variant d’Olot era un projecte “molt costós” que incloïa també la de Les Preses i el desdoblament pendent de la C-66 i que es tractaria com a un de sol, malgrat haver-se de fer en diferents fases. També va dir que el Govern intentaria mostrar el “compromís” amb aquest projecte “d’alguna manera o altre” amb els pròxims pressupostos.

  5. lejarza said

    La Vall d’en Bas preocupat per algunes informacions aparegudes en alguns mitjans que no és corresponent amb la realitat sobre la postura i pensament del consistori d’en Bas sobre la futura variant.

    Comunicat de l’ajuntament de la Vall d’en Bas:

    Lluís Amat, Alcalde de la Vall d’en Bas. – Davant les informacions aparegudes darrerament en els mitjans de comunicació, en relació a l’anomenada variant de Les Preses i a la proposta de construcció de dues rotondes a la travessa de l’actual carretera, des de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas ens adrecem a vosaltres per traslladar-vos les següents puntualitzacions:

    En relació a la variant, volem informar-vos que des de l’ajuntament treballem respectant estrictament el nostre compromís públic: que el seu traçat sigui el que menys afecti els valors naturals, paisatgístics, mediambientals i agraris del territori que haurà de travessar; i cenyir-nos als punts del pacte subscrit entre els alcaldes de la Vall d’en Bas, les Preses i Olot que, entre d’altres aspectes, planteja una carretera amb una secció d’un únic carril de circulació per cada sentit. En el darrer butlletí de La Vall Bull s’especifica l’acord.

    En aquest procés estem sent especialment discrets i rigorosos, evitant declaracions públiques que puguin afegir confusió o dificultar la possibilitat d’arribar a una solució respectuosa amb el territori i que sigui acceptable pels municipis afectats. És per això que no hem volgut fer cap comentari davant d’algunes afirmacions esbiaixades, d’altres poc respectuoses i algunes, fins i tot, falses, pel bé del rigor i del consens, tot i ser conscients del neguit que aquesta situació provoca a molta gent de La Vall que ens ha manifestat estar cansada de segons quines declaracions, comentaris i afirmacions.

    Per part de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas voldríem poder continuar en aquesta mateixa línia, convençuts que així podrem trobar la millor solució a una problemàtica pendent de fa molts anys als nostres municipis i a tota la comarca, amb el màxim respecte als valors del nostre territori que és el major patrimoni col·lectiu que tenim.

    No es pot pretendre solucionar en uns pocs mesos el que no s’ha estat capaç de solucionar en dècades i no es poden crear falses expectatives. Cal ser molt i molt curosos en la presa de decisions definitives, ja que el que s’acabi decidint ens condicionarà per sempre. També cal ser conscients que, en qualsevol cas, la variant no serà una realitat fins d’aquí uns quants anys; no ser-ne conscient, és enganyar-se i enganyar-nos.

    Pel que fa a la construcció de les rotondes a l’actual carretera, la proposta va sorgir de l’Ajuntament de Les Preses per tal de millorar les condicions de circulació i seguretat de la travessia urbana. Des del nostre ajuntament la vàrem entendre i acceptar en atenció als criteris que se’ns van exposar i als estudis efectuats per la Generalitat. Així ho vàrem explicar directament als veïns i veïnes del veïnat de Verntallat, que en podrien resultar més directament afectats, deixant sempre clar que, en cap cas, aquestes rotondes substituirien la variant, que seguia el seu procés.

    De la mateixa manera que vàrem ser respectuosos i solidaris des del primer moment amb aquesta proposta, respectem el canvi de posició de l’Ajuntament de Les Preses, tot i que lamentem que s’hagi fet de manera unilateral.

    Aquest mateix respecte és el que, lògicament, reclamem i reclamarem també vers el nostre municipi i el nostre Ajuntament en la defensa dels interessos de La Vall d’en Bas, dels nostres veïns i veïnes i del nostre territori.

    Acabem aquest comunicat fent-vos arribar la nostra voluntat de continuar portant a terme un treball rigorós, lluitant també des del nostre municipi per un model de país sostenible i respectuós amb el medi, que no està en absolut renyit amb l’eficàcia i l’eficiència. I, a la vegada, reafirmem el nostre compromís de ser totalment transparents, informant, explicant i debatent públicament tot allò que es vagi esdevenint a mesura que tot el procés avanci, i abans de prendre cap decisió definitiva.

    Font: Ajuntament de la Vall d’en Bas

  6. lejarza said

    La Generalitat diu “NO” al desdoblament de la variant de Les Preses

    Redacció | Data: 30 setembre, 2016

    http://www.elgarrotxi.cat/la-generalitat-diu-no-al-desdoblament-de-la-variant-de-les-preses/

    Representants d’una dotzena d’associacions s’han reunit amb el conseller de Territori per reclamar el desdoblament i lliurar-li un manifest
    La Generalitat manté que la variant de Les Preses serà d’un sol carril per banda tal com es va acordar fa uns mesos amb els tres municipis afectats. És la resposta que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha donat als empresaris gironins durant una reunió mantinguda a Barcelona. A banda d’exposar els motius pels quals defensen la necessitat d’una variant desdoblada, també li han lliurat el manifest que han signat una dotzena d’associacions empresarials de la Garrotxa, Osona i Alt Empordà que ja van donar a conèixer el juny passat. “Li hem exposat que una variant d’un sol carril serà ineficient d’aquí a uns anys perquè no podrà absorbir el volum de trànsit que hi haurà”, ha explicat el president del Cercle Euram, Òscar Rodríguez. La resposta del conseller ha estat que el consens del territori és clau per poder desencallar aquesta obra, molt reivindicada al territori.
    El manifest on es reclama una variant d’Olot i Les Preses desdoblada compta amb el suport de del Cercle Euram de la Garrotxa, Osona i Alt Empordà, de la Unió Intersectorial d’Empresaris de la Garrotxa, de Pimec, de l’Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa, de l’Associació d’Empresaris de la Vall d’en Bas, de la Cambra de Comerç de Girona, del Consell Empresarial d’Osona, de l’Associació Comerç Olot i de la Federació d’Associacions de Veïns d’Olot. L’Ajuntament de Ripoll també s’hi ha adherit.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: