Argelaguer Vall del Llierca

Garrotxa: Argelaguer – Tortellà – Montagut i Oix – Sales de Llierca – Sant Jaume de Llierca – Fundat l´any 2005

Les universitats de Girona i Vic impulsen un projecte pedagògic de 7 anys que comença a Riudaura (Garrotxa)

Posted by lejarza en 22 febrero, 2016


Les universitats de Girona i Vic impulsen un projecte pedagògic de 7 anys que comença a Riudaura (Garrotxa)

Catalunya esquitxos totalitaris, requisits és que siguin funcionaris”

Argelaguer – Vall del Llierca – Elisabet Escriche

Es busquen mestres per a una escola rural. Han d´assumir el compromís d´estar-s´hi un mínim de set anys, estar disposats a rebre formació durant quatre hores setmanals fora del seu horari laboral i a visitar diverses escoles del país i estrangeres durant dos cursos.

Aquest és el càsting que han iniciat les universitats de Girona i Vic per desenvolupar un nou projecte pedagògic -que ja ha rebut el vistiplau del departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya- i que de moment s´iniciarà a l´escola rural de la Garrotxa Lluís Castells de Riudaura, que és de titularitat pública: Adreça: C/ de l’Escola, 1 – 17179 Riudaura Telèfon: 972 266 944 Fax: 972 272 025 Web: http://blocs.xtec.cat/ceiplluiscastells/ E-mail: b7003082@centres.xtec.es

Fa dos anys que professors de les dues universitats treballen en el projecte que gira entorn de quatre eixos: fer una escola amb nens feliços, savis, sans i democràtics.

El 90% del currículum serà “vivencial i experimental”. “No es prepararan els nens per al món que es trobaran sinó per al que és”, puntualitza Jordi Feu, que, conjuntament amb Margarida Falgàs, coordina el projecte.

Per aconseguir-ho se substituiran les tradicionals hores de català, matemàtiques o ciències per projectes en què es treballen alhora diverses matèries; cada dues setmanes la jornada escolar es farà fora del centre; s´utilitzarà el cinema de forma regular i s´introduirà la passió per l´escriptura i la lectura. Alhora es treballarà l´expressió oral i un cop a l´any es farà un “viatge de descoberta”. “L´objectiu serà conèixer un entorn o poble durant uns dies”, detalla Feu.

Sobre el paper, el projecte recorda alguns que ja s´estan impulsant des d´altres escoles.

El coordinador, però, matisa que la seva particularitat és el diàleg que s´ha aconseguit entre les diferents tradicions d´aprenentatge i de diversos punts del món amb els quatre principis bàsics. Del model finlandès, per exemple, s´incorpora el respecte pel ritme de l´infant a l´aula o l´arquitectura amable que tenen les escoles. De l´educació suïssa, la importància de donar un espai educatiu al pati i a l´hora del menjador: “Hi ha d´haver un ambient tranquil i que s´hi mengi bé”.

En el càsting se seleccionaran tres mestres que s´incorporaran al centre amb els altres tres que ja tenen plaça fixa a Riudaura. L´elecció de l´escola no s´ha fet a l’atzar.

El primer contacte es va fer fa un any i mig i l´equip directiu es va mostrar “molt receptiu”. La mateixa resposta van tenir els pares: de les 40 famílies, 37 van aprovar aplicar el projecte. “És petita -té una seixantena d’alumnes-, fa poc que es va construir, té un bon entorn i un ensenyament cíclic: els alumnes de 1r i 2n estudien junts i els de 3r i 4t i els de 5è i 6è, també”, argumenta Feu.

Els set anys o la formació no són les úniques condicions que hauran de complir els mestres escollits. Altres requisits és que siguin funcionaris, relativament joves, que tinguin “fortes conviccions ètiques, democràtiques i socials”, que hagin interioritzat que el seu ofici és un treball “d´acompanyament més que de transmissió” i que prescindeixin dels llibres de text com a “recurs principal del procés d´ensenyament”.

La primera fase del càsting -la presentació de candidatures- acabarà el 15 d’abril i abans del mes de setembre es constituirà el claustre.

A partir del curs que ve ja s´aniran fent “esquitxos” del projecte a tot el centre i es desplegarà a tots els cursos fins a implantar-lo totalment el curs 2022-23.

Tot i el vistiplau d´Ensenyament, l´administració no té pressupost per ajudar a materialitzar el projecte.

Per finançar-lo, doncs, els seus impulsors s´han presentat a diversos premis i han sol·licitat ajudes a fundacions. “Obrim les portes també a donants, filantrops i fins i tot no descartem un Verkami”, reconeix Feu.

Des que es va donar a conèixer el càsting de mestres a la web (mestresinnovacio.wordpress.com) i a les xarxes socials -Facebook i Twitter- ja han vist la crida més de 10.000 persones i ja s´han rebut 180 sol·licituds.

La intenció de les dues universitats és estendre el projecte a altres escoles interessades a fer la seva particular renovació pedagògica.

En els últims anys són molts els centres que han liderat aquesta revolució educativa tot i la imposició de lleis com la Lomce, basades en continguts memorístics, revàlides, l´excés de protagonisme del professor i una estructura organitzada per assignatures, exàmens i llibres de text.

Els Jesuïtes, per exemple, han creat una etapa intermèdia entre el cicle de primària i secundària per fer un camí més planer a l´estudiant.

A l´institut Baix Camp es fa un seguiment personalitzat dels seus 1.600 alumnes d´ESO, batxillerat i cicles formatius, i a l´escola Sadako l´alumnat busca les respostes a les seves pròpies preguntes.

Escola Riudaura experiments

Escola de Riudaura a la Garrotxa experiments educatius esquitxos totalitaris els requisits és que siguin funcionaris (Lejarza Catalunta)

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: