Argelaguer Vall del Llierca

Garrotxa: Argelaguer – Tortellà – Montagut i Oix – Sales de Llierca – Sant Jaume de Llierca – Fundat l´any 2005

Preguntes, per variar

Posted by lejarza en 1 abril, 2015


Preguntes, per variar *

La variant d’Olot”

Emili Bassols Isamat

Els camins de l’eix Vic-Olot sí que són inescrutables i no pas els del Senyor.

Quan encara no està acabada la senda que ens ha de conduir a l’adorat progrés i a la solució de tots els nostres mals, apareixen els dubtes i les presses.

La variant d’Olot canvia de secció: d’avui per demà, la de les Preses no sap si airejar la seva presència; a la vall, les posicions estan enrocades en una partida ràpida on el rellotge fa les funcions d’espasa de Dàmocles.

Una situació que planteja una sèrie de preguntes, vet aquí algunes.

Si una autovia o una autopista és una infraestructura, què serà doncs una macroestructura?

Quan una declaració d’impacte ambiental serà capaç d’aconseguir realment la protecció del territori? Potser quan deixin de pagar l’estudi d’impacte ambiental els mateixos que promouen l’obra?

Quan es deia que l’eix Vic-Olot era el paradigma de la insostenibilitat pels impactes ambientals que aquesta obra ocasionava, a què es pensaven els promotors de la carretera que ens referíem?

Com pot ser que l’impacte ambiental d’un projecte de les característiques i dimensions de l’eix Vic-Olot acabi essent analitzat per trams i no avaluat de forma integral?

Quin respecte al procés administratiu demostra aquell qui encarrega al mateix temps l’estudi informatiu, l’estudi d’impacte ambiental i el projecte constructiu?

O és que només es tracta de complir un pur tràmit administratiu perquè ja se sap per on passarà la carretera?

De què serveixen els acords adoptats al més alt nivell quan, a la mínima de canvi, es modifiquen les característiques de l’obra?

Com es pot definir la postura d’oposar-se a una carretera si passa pel nostre municipi i beneir-la si passa pel del veí?

On eren els detractors que ara es passegen amb tractors quan l´any 1995 sortiren les primeres alternatives de l’eix Vic-Olot i, per cert, totes travessaven la Vall d’en Bas?

Quants anys han de passar perquè es respecti el cada vegada més escàs sòl agrícola i més quan aquest és un dels més fèrtils del país?

Quant d’enteniment s’ha begut qui planteja una carretera soterrada en un antic estany que periòdicament s’inunda recordant-nos els seus orígens lacustres?

I, en cas que les solucions tècniques superin aquesta “petita” dificultat, qui garanteix que el nou túnel soterrat no provocarà drenatges preferencials longitudinals a la traça?

O un efecte barrera, que incrementi la cota del nivell freàtic per la banda de les Preses, quan els recs que drenen la serra de Marboleny baixin carregats?

O que s’arribi a afectar l’aqüífer al·luvial volcànic, situat sota la ciutat d’Olot, amb el qual està connectat l’aqüífer de la vall d’en Bas?

Qui assumirà tots aquests riscos? A qui haurem de demanar responsabilitats en cas que la carretera provoqui problemes hidrogeològics?

Quan estiguin construïdes les eufemístiques variants de les Preses i Olot i desdoblat el tram Argelaguer-Besalú-Figueres, completat per tant l’eix Vic-Olot-Figueres, i l’utilitzi tot el trànsit de llarg recorregut que travessa el país, a qui haurem de felicitar per permetre’ns, als garrotxins, gaudir de tan apassionant corrua?

No tenim ja prou exemples que la mobilitat per carretera provoca immobilitat?

Són preguntes adreçades als qui, per variar, volen esquivar el nucli de la qüestió, que és arribar a entendre que per progressar no cal destruir i que el model basat en potenciar el transport privat ja no té res de modern, més aviat comença a ser anacrònic.

* Publicat l´any 2007

La variant d’Olot: "Quan estiguin construïdes les eufemístiques variants de les Preses i Olot i desdoblat el tram Argelaguer-Besalú-Figueres, completat per tant l’eix Vic-Olot-Figueres, i l’utilitzi tot el trànsit de llarg recorregut que travessa el país, a qui haurem de felicitar per permetre’ns, als garrotxins, gaudir de tan apassionant corrua? "

La variant d’Olot: “Quan estiguin construïdes les eufemístiques variants de les Preses i Olot i desdoblat el tram Argelaguer-Besalú-Figueres, completat per tant l’eix Vic-Olot-Figueres, i l’utilitzi tot el trànsit de llarg recorregut que travessa el país, a qui haurem de felicitar per permetre’ns, als garrotxins, gaudir de tan apassionant corrua? “

Anuncios

2 comentarios to “Preguntes, per variar”

  1. lejarza said

    La Generalitat veu difícil que pugui començar la variant d’Olot en els propers dos anys

    És molt difícil que abans dels 18 mesos que s’ha marcat com a mandat el Govern de la Generalitat comencem a veure obres de la variant d’Olot, almenys pel que fa al tram de la Generalitat, que ha de partir del tram de l’Estat, en la intersecció entre l’A-26 i la Nacional 2-60, al sector de l’Escola Llar, i ha de resseguir la banda nord de la ciutat fins a connectar amb la futura variant de les Preses, a l’entorn de la riera de Riudaura. Ho diu el delegat del Govern, Eudald Casadesús, que, mirant el cost de l’obra i les possibilitats dels pròxims pressupostos, prefereix recordar que la prioritat és la despesa social.

    La Generalitat és conscient de l’alta necessitat que Olot té de la seva variant. Tot i així, en el Programa‘Pros i Contres‘ d’OLOT TELEVISIÓ, el delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, avisa que la prioritat del nou mandat continuarà sent la despesa social. El projecte constructiu de la variant d’Olot està redactat i pressupostat, amb un mínim de 117 milions d’euros, uns números que la Generalitat veu difícil assumir en els propers dos anys. Per això, el delegat del Govern prefereix advertir els garrotxins. En els propers 18 mesos, les infraestructures es consideraran, però sempre per darrere de la despesa social.

  2. lejarza said

    El Govern municipal d’Olot treballarà per iniciar la variant el 2018 malgrat les dificultats de la Generalitat per pressupostar-la

    El pla de Govern d’Olot fixa l’inici de les obres de la variant per al 2018, malgrat que el delegat del Govern ha advertit que serà difícil pressupostar els treballs en els dos propers anys. L’alcalde ha afirmat que no defalliran en l’esforç perquè l’inici de les obres sigui una realitat dins d’aquest mandat.

    Malgrat que la construcció de la variant d’Olot no depèn de l’ajuntament de la capital garrotxina, el nou pla de govern del consistori inclou dos punts relatius a aquesta obra. Per al 2016 es pretén que s’hagi enllestit la tramitació del projecte constructiu en el tram que correspon a l’estat i es vol que les obres comencin el 2018. La proposta s’ha inclòs al pla de Govern 2015-2019 de la capital garrotxina perquè els ajuntaments hi estan implicats i perquè, almenys des d’Olot, es vol fer pressió per agilitzar-ho tot. En cas que això no es pugui complir en els terminis del pla de govern, l’alcalde admet que el govern no tindrà inconvenient en explicar els perquès de tot plegat.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: