Argelaguer Vall del Llierca

Garrotxa: Argelaguer – Tortellà – Montagut i Oix – Sales de Llierca – Sant Jaume de Llierca – Fundat l´any 2005

Variant de les Preses-Olot: Avançar amb fonament o caure a l`abisme?

Posted by lejarza en 3 enero, 2015


Variant de les Preses-Olot: Avançar amb fonament o caure a l`abisme?

Joan Naspleda

Els polítics gestors que hi ha ara als municipis d’Olot, les Preses i la Vall d’en Bas no volen frenar la caiguda en picat cap a l’abisme: l’ofeg social i ambiental cap a on estem direccionats. Abans de l’anomenada crisi, a l’Agrupació Naturalista i Ecologista de la Garrotxa (ANEGx) i altres entitats de l’àmbit ecologista i social ja vèiem que la via d’avanç desenfrenat mitjançant construcció de carreteres ens lligava a unes dinàmiques dependents del petroli, i per tant de les grans corporacions, així com unes dinàmiques d’estrés ambiental cada vegada de major intensitat. Qui no veia això, ho hauria d’haver vist els darrers anys amb la situació de crisi. Una crisi que es parla moltes vegades d’econòmica, però que és sobretot social i ambiental! Els que treballem cada dia i volem un món respectuós no ens preocupa gens aquesta fracció de crisi econòmica, perquè sense arreglar les altres dues fraccions sabem del cert que no es podrà pas arreglar la primera.

Els darrers anys hi ha hagut una tendència de la població de tenir consciència local, de consum responsable, de sostenibilitat ambiental, però encara falta molt. I és que la major part dels olotins i olotines, garrotxines i garrotxins encara es desplacen amb cotxe per fer els seus moviments quotidians, que es podrien fer perfectament amb alternatives de transport sostenible. És prou normal que sigui així perquè els gestors que tenim fan el mínim esforç per canviar la tònica. Tot i aquesta tendència positiva en la consciència de la població, encara hi ha un encadenament en el funcionament del passat; bé, del passat proper, potser des de la revolució industrial. Un funcionament basat en el creixement material i alhora, el que no es veu, un decreixement de la saviesa intrínseca dels humans, així com la resta d’éssers vius. La saviesa de viure en sincronització amb la natura i amb la resta de la nostra població.

Ara tornem a sentir i llegir notícies a l’entorn de les variants de les Preses i Olot.

Estant enmig de la situació actual, en un moment en què les tòniques de creixement desbordant per anar més ràpid haurien d’invertir-se cap a tòniques de creixement tranquil·les i saludables, autosostenibles i conscients, en un moment en què la gent continua vivint amb crispació per arribar a tot, i en un moment en què els ecosistemes del planeta continuen patint greus retrocessos, els polítics d’Olot i veïns tenen una pressa desfermada per construir la variant d’Olot i les Preses. Estan nerviosos perquè el túnel de Bracons no té el rendiment que hauria de tenir, perquè els i les pobres vilatans/es d’Olot i rodalies han de fer cues per anar a treballar, perquè necessitem una connexió bàsica de ponent a llevant del país, com va dir en Santi Vila.

En Josep Maria Coromines diu que cap olotí, cap garrotxí i cap català posa en dubte aquesta infraestructura. Tanta pressa té la gent? Tanta pressa d’emplenar la comarca de camions, de mercaderies en direcció a França? de tenir més contaminació? de tenir un paisatge més fragmentat? Algú pensa que millorarem la qualitat de vida? Nosaltres no, sabem segur que baixarà la nostra qualitat ambiental, social i mental, perquè creiem que el primer que ens cal és no voler córrer, passar la defensa del medi, que és la nostre defensa, per sobre dels interessos obsessius de la societat capitalista.

Qui s’ha plantejat que a l’única via verda que tenim amb condicions a Olot i rodalies no hi ha cap cua a cap hora punta? Algú dels veïns que viu a les Preses i va a Olot a treballar o a fer la seves activitats quotidianes, o l’inrevés, ha comprovat de fer-ho en bici amb la comoditat de no fer cua? amb la comoditat de no viure amb nervis i crispació de bon matí? de no viure amb violència interna i simultàniament gaudir d’un passeig i una activitat psico-física?

La via de construcció de noves carreteres que hi ha sobre la taula va en la direcció oposada de la manera de fer sostenible i saludable. Ens volem gastar uns quants centenars de milions d’euros per alimentar un estil de vida on hi ha més estrès i malalties que mai? Un estil de vida que va en contra la llibertat, les relacions socials, i la vida en societat i harmonia amb l’entorn.

A l’ANEGx ho tenim ben clar, no cal que entrem en el joc de marejar la perdiu, de si arribem a un equilibri perquè tothom estigui una mica content, de si més cap a la dreta o a l’esquerra, de mitges tintes… no cal. A l’ANEGx no volem continuar caient a l’abisme com a societat, no volem seguir un camí que especialistes ja han dit que afectarà dràsticament l’estat del benestar…

Tenim clar que les variants no portaran millor benestar als garrotxins i garrotxines; ans al contrari, ajudaran a que la crisi s’allargui, i s’allargui, que el medi natural es degradi, que les entitats interessades (grans empreses) s’alimentin, però que hi hagi més desigualtats socials.

D’entrada el que ens cal és oblidar aquestes variants i anar construint els fonaments d’un futur sostenible, per la nostra comarca i pel món, per les nostres generacions futures. Si algun dia estem centrats, sans, sostenibles, amb igualtats socials, i amb

connexió amb la natura, i ens cal fer les variants, ja les farem… Però estem segurs que si arriba això ja no caldran, perquè serem més madurs, més autosuficients, més conscients, oberts al món però amb moviments locals, més sostenibles.

I en tot cas, el primer que ens caldrà quan haguem recuperat l’estat de salut integral

que necessitem, serà plantejar-nos vies i transports sostenibles com el tren.

Anuncios

2 comentarios to “Variant de les Preses-Olot: Avançar amb fonament o caure a l`abisme?”

  1. lejarza said

    L´Ajuntament d´Olot vol que l’Estat desvinculi la variant de l’enllaç amb Bianya i el Ripollès

    Andreu Oliveras , Olot (Garrotxa)

    L’ajuntament d’Olot vol que l’Estat desvinculi el projecte de la variant d’Olot de les obres de millora a la N-260 al seu pas per la Vall de Bianya que haurien d’enllaçar fins a Sant Joan de les Abadesses. L’alcalde, Josep Maria Corominas, no està disposat que les discrepàncies al tram de Bianya alenteixin la construcció de la variant de la ciutat.

    Des que Foment va publicar l’estudi informatiu de les obres, les crítiques respecte al pas per Bianya s’han anat succeint, acusant al govern espanyol de voler destrossar un paisatge d’alt valor natural. És per això que Olot vol tirar pel dret i començar les obres del seu tram, una part amb menys discrepàncies i per on hi passarà un volum de cotxes molt més elevat.

    Discrepàncies al pas per l’Hostal del Sol i als accessos

    La segregació en dos projectes independents serà una de les al·legacions que presentarà el consistori olotí respecte la variant. No serà l’única. El dibuix del pas per la zona de l’Hostal del Sol tampoc agrada al govern local. “Volem un estudi rigorós i detallat del túnel de l’Hostal del Sol”, defensa Corominas. La proposta de l’Estat és fer-la descoberta, passant arran de la muntanya, entre els dos turons. Una proposta que no convenç a l’ajuntament.

    També hi ha desacord amb els accessos a la ciutat d’Olot. En la proposta que Foment ha posat a exposició pública, desapareix l’entrada a la ciutat a través del polígon del Pla de Baix, quedant com a únic accés venint des de l’A-26 la rotonda de La Canya. “No ens sembla admissible”, expressa convençut Josep Maria Corominas. Per l’alcalde, l’entrada actual Olot Oest s’ha de mantenir, ja sigui amb una sortida directa o a través d’un punt de sortida a la connexió amb l’A-26, que condueixi els cotxes per l’actual vial nord. Això sí, en cas que s’opti per aquesta opció, Corominas matisa que no pot ser la mateixa sortida que per anar a La Canya, ja que es col·lapsaria cada dos per tres.

    D’aquesta manera, Olot proposa que des de la variant hi hagi quatre accessos a la ciutat. Els cotxes podrien entrar-hi des de la carretera de La Canya, des del polígon del Pla de Baix, des d’un giratori que connectarà directament amb el nou Hospital Comarcal i també des de la zona de la Solfa.

    Foment arribarà fins al giratori on s’enllaçarà amb el tram català

    En la proposta presentada per Foment, assumeix el compromís d’arribar fins al giratori que estaria situat a l’alçada dels pisos Garrotxa, on connectaria amb el tram de variant que li correspon a la Generalitat i també amb l’accés al nou hospital. Era un compromís adquirit fa uns anys, però que darrerament l’Estat semblava que se’n desentenia. És per això que la Generalitat, l’ajuntament i els tècnics del Parc Natural ja havien avançat molt en un traçat que respectés el màxim el Pla de Sant Andreu. Ara, l’ajuntament demana al govern espanyol que faci seus els plànols acordats amb la conselleria per tal de malmetre el mínim l’entorn paisatgístic.

    ESTUDI INFORMATIU DEL PAS PER OLOT DE LA NOVA CTRA. N-260 I DE LA VARIANT D’OLOT
    AJUNTAMENT D’OLOT
    Gener de 2015

    http://dades.grupnaciodigital.com/redaccio/arxius/documents/1421323545PRESENTACIO_PREMSA_ESTUDI_INFORMATIU_1.pdf

  2. lejarza said

    L´Ajuntament d´Olot presentarà cinc al·legacions al projecte de la variant

    16.01.2015

    OLOT | DDG Josep Maria Corominas (alcalde d’Olot per CiU) ahir va enumerar les cinc al·legacions que l’Ajuntament presentarà al projecte de variant estatal. En primer lloc, l’Ajuntament demanarà separar en diferents projectes la part de la nova carretera que voreja la ciutat de la que continua per la Vall de Bianya. El raonament de l’alcalde és que per la part que circumval·larà Olot passaran 20.000 vehicles diaris i, en canvi, per la que conduirà al Ripollès per la Vall de Bianya n’hi passaran 2.500. La idea és que el tram que afecta més de dret Olot avanci més ràpidament.
    Unes altres demandes són que el seguiment de l’A-26 es faci per la variant i no per la ruta que va a la Canya, que es mantingui l’entrada actual de l’A-26 per l’avinguda Europa per tal de donar una sortida a la Comissaria dels Mossos d’Esquadra, que s’estudiï la possibilitat del túnel de l’Hostal del Sòl. En aquest sentit va dir: “Volem un estudi molt ben fet, molt ben explicat i amb moltes dades sobre el túnel de l’Hostal del Sol”. Va precisar que si li diuen que tècnicament i econòmicament és inviable, ho entendrà. També demanarà que l’Estat tingui en compte l’estudi que la Generalitat ha fet al pla de Sant Andreu. “Que tinguin en compte -va dir- tot allò dels turons i dels falsos túnels que ja s’han treballat i que tenim el consens del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa”.
    A més, Corominas va afirmar que l’Ajuntament d’Olot se solidaritza amb la Vall de Bianya perla consecució d’un túnel més llarg que el presentat en l’actual projecte. “Estem d’acord amb Bianya -va afirmar- sobre l’alt valor agrícola dels terrenys afectats”. Va afegir: “Ens estimen Bianya”. Va indicar que la solució plantejada per l’Estat pel pas per la Vall de Bianya no té lògica.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: